AFYONKARAHİSAR SANDIKLI İLÇE MİLLÎ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ

Öğretmen Gelişimi Programı (DÖGEP) Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenleri Mesleği Genel Yeterlilik seminerleri devam ediyor.

Öğretmen Gelişimi Programı (DÖGEP) Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenleri Mesleği Genel Yeterlilik seminerleri devam ediyor.

  

ALİYETİN KONUSU: COVİD-19 UZAKTAN EĞİTİM SÜRECİNDE ÖĞRETMEN VE VELİLERLE İŞBİRLĞİ ÖĞRENCİ MOTİVASYONU

Din Öğretmeni Genel Müdürlüğünce planlanan, Sandıklı Kız Anadolu İmam Hatip Lisesi tarafından uygulanan, ilçemiz Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi öğretmenlerine(DÖGEP), okulumuz Rehber öğretmeni Hilal ÖZER tarafından "Uzaktan eğitim sürecinde öğretmen ve veliler ile işbirliği ve motivasyon" konulu program, zoom üzerinden icra edilmiştir. 

  Zoom Programı üzerinden yapılan toplantıda Hilal ÖZER şu ifadelerde bulunmuştur. Yaşanan süreçle ilgili daha önce örnek yaşantılarımız ve deneyimlerimiz mevcut değil. Bu durumun kaygıya neden olması, günlük yaşam akışımızı tamamıyla değiştirmesi psikolojik iyi oluşumuz üzerinde olumsuz etki yaratması olası. Bu olumsuz etkinin önüne geçebilmenin en önemli yollarından birisi doğru iletişim kurmak. Salgın durumunun getirdiği kaygı ise iletişim sorunlarına neden olabilir. Bunun ilk yansıması aile içinde yaşanması muhtemel bazı iletişim çatışmalarıdır. Aslında sağlıklı bir iletişimin sağlanması için Hz. Mevlana'nın tam da bu günle ilgili bir öğüdü var: Aynı dili konuşanlar değil aynı duyguları paylaşanlar anlaşır.

Aile içinde her birey korku ve kaygı duygularını yaşıyor ve duygular sonucunda bazı olumsuz tepkiler verebiliyor. Her aile bireyi söylenen söz ya da tepkinin kendi kişiliğine bir saldırı olmadığını yaşanan korku ve kaygı duygularının bir yansıması olduğunu düşünüp anlayışlı olmaya çalışır ise olası iletişim problemlerini en aza indirir.

Öğrenme zihniyetleri konusunda yetkin hale geldiğimizde, motivasyonun daha derin yapısını ve okullarda temel yapısal bir reform gerçekleştirmek için nasıl uygulanabileceğini anlamaya yönelik bir sonraki adımı atabiliriz.

Araştırmacılar öğrenme zihniyetlerini üçe ayırıyor: "Aidiyet duygusu", "amaç ve ilgi" ve "gelişim zihniyeti". İçsel motivasyonu teşvik etmek istiyorsak buradan başlamalıyız.

Öğrencilere anlaşıldıklarını hissettirin: Öğrencilerin ilişki kurabilecekleri aktiviteleri, konuları ve örnekleri derslerinize dahil edin, böylece her gün sınıfa kendi gerçek kimlikleriyle gelebileceklerini görürler. Kimliklere yönelik tehditleri ortadan kaldırmak için elinizden geleni yapın. Her öğrenci görüldüğünü, duyulduğunu, saygı duyulduğunu ve kendi eşsiz hikayesinin sınıfın büyük hikayesinin bir parçası olduğunu hissetmeyi hak ediyor.

Örneğin, online derslerinize başlarken herkesin konuştuğu ve her öğrencinin adının başkası tarafından söylendiğini bir rutin oluşturabilirsiniz. Çevrimiçi sınıflarınızda "çember sohbetleri" yapabilir ve öğrencilerinizi "kendi bakış açılarından" konuşmaya teşvik edebilirsiniz. Sınıf kurallarını ve normlarını öğrencilerinizle birlikte belirleyebilir ve bunları eğitim sisteminizdeki ana sayfada yayınlayabilirsiniz. Bu listeyi periyodik olarak ziyaret edip güncelleyebilirsiniz.

Bağ kurmanın önündeki engelleri azaltın: Öğrencilere, sınıf dışında sizinle iletişim kurmanın kolay bir yolu olduğunu ? yanıt verme sıklığınızı söyleyerek beklentileri yönetebilirsiniz ? ve bunu gönül rahatlığıyla yapabileceklerini anlatın. Tüm sınıf için net beklentiler belirlerken, öğrencilerin bireysel olarak karşılaştıkları duygusal veya akademik zorlukları belirleme ve bunlara çözüm bulma konusunda yaratıcı ve proaktif olmak da önemlidir. Örneğin, dönüşümlü olarak her çocukla birebir telefon ve video görüşmeleri ayarlayabilir veya onlara mesaj ya da arama yoluyla size doğrudan ulaşma olanağı sunabilirsiniz.

Sosyal zamanın akademik zaman kadar önemli olduğunu kendinize hatırlatın: Çevrimiçi eğitim veriyorsanız, değerli zamanınızın bir kısmını sosyal bağ için kullanın. Dersinize sosyal bir ritüel ile başlayın. Örneğin, kısa bir "zihin esnemesi" molası deneyebilir; ders başlamadan önce öğrencilere sohbet süresi teklif edebilir ya da sosyal etkileşimde bulunmak için küçük gruplar oluşturabilirsiniz. Bu, boşa harcanan ders zamanı değildir; öğrencilerin motive olmalarına ve uzun vadede katılım göstermelerine yardımcı olacak bir yatırımdır.

Amacı açıkça belirtmeye çalışın: Öğretmenler, motivasyon oluşturmada amaç ve ilginin önemini genelde küçümserler ve bu doğrultuda yeterince çaba gösterdiklerini düşünürler. Ödevlerin ve etkinliklerin amacını kasıtlı ve düzenli olarak belirtin ? özellikle öğrencilerinizden uzak olduğunuz dönemde bunu yapmanız daha büyük önem taşıyor.

Öğrencilerin ilgi alanlarını öğrenmek ve kullanmak için online anketlerden yararlanın: Öğrencilere ilgi alanlarının ve tutkularının neler olduğunu sorun ve öğrencilerinizin kişisel olarak alakalı oldukları konuları hedefleyen aktiviteler tasarlayın. Bu etkinlikler her zaman akademik olmak zorunda değil: Uzaktan öğrenme sürecinde derin bağlantılar kurmak için geleneksel içeriklerinizin bazılarından vazgeçmelisiniz ? amaç, öğrencilerin yıl boyu uzun vadeli katılımını artırmak. 

Gerçek hayatla bağlantılar kurun: Araştırmalar, öğrenciler öğrenmelerini mevcut ilgi alanlarıyla veya çevrelerindeki dünyayla ilişkilendirmeye zaman ayırdıkları takdirde eğitime yönelik motivasyonlarının arttığını gösteriyor. Öğrencilerin öğrendikleri son konuyu ilgi alanlarına bağlamalarını içeren bir etkinlik deneyin. Bunu Zoom ya da benzeri bir platform aracılığıyla birbirlerine sorarak tamamlayabilirler. 

Öğrencilere seçme hakkı verin: Konuya veya ortama, iyi seçilmiş ve sınırlı sayıda seçenek eklemek, uzaktan eğitim sırasında motivasyonu artırmaya yardımcı olmak için birebirdir ? öğrenciler, seçme becerilerini nasıl geliştireceklerini öğrenirken aynı zamanda güçlü hissederler. Ancak çok fazla seçeneğin karar yorgunluğu yarattığını unutmayın. Örnek aktiviteler: Bu dört kompozisyon başlığından birini seçin; projeniz için çalışmak üzere bir dizi kriteri karşılayan tanınmış bir lider seçin; çalışmanızı podcast, çocuk kitabı, 2 ila 3 dakikalık video, sanat enstalasyonu veya makale biçiminde üretebilirsiniz.


Öğrenmenin nasıl gerçekleştiğini açıklayın: İşe, öğrencilerinizle konuşarak başlayın. Ders çalışmanın zor olduğunu, ancak etkili çalışma stratejileri sayesinde zamanla kolaylaştığını söyleyin.

Onlarla etkili çalışma stratejileri paylaşın: Öğrenciler, tekrar okuma ve altını çizme yerine anahtar kavramları kendi kelimeleriyle ifade etme, aktif geri kazanım ve aralıklı uygulama gibi çalışma stratejilerini tercih ederler ? bu stratejileri uygulamalarına ve geliştirmelerine izin vermek için zaman ayırmalısınız. Uzaktan eğitim sırasında bu konuda ısrarcı olmak özellikle önemli, çünkü öğrenciler daha sık kendi başlarına kalıyor ve öz-düzenleme için farklı stratejilere ihtiyaç duyuyorlar. 

Zor durumlarda öğrencilerinize yardım edin: Öğrencilere bazen zorluklar yaşayacaklarını ve bunları aşmak için çeşitli taktiklere ihtiyaç duyacaklarını söylemekten çekinmeyin. Çocukların sınıf arkadaşlarından yardım isteyebilecekleri, kendilerini rahat hissettikleri bir sınıf ortamı mı yarattınız? Ya da daha iyi iletişim sağlamak için küçük çalışma grupları kurmayı düşündünüz mü? Öğrencilerinize mesai saatleri içinde sizinle iletişim kurmaları için kolay yollar sundunuz mu? Zorlandıklarında sizinle iletişime geçmeleri için onları teşvik ettiniz mi? Sisteminizde kullanışlı ve kolayca erişilebilen bir sınıf kaynakları listesi oluşturdunuz mu?

Notlandırma sisteminizi ve yapınızı değiştirin: Eğitimdeki geleneksel inanışın aksine, notlar öğrencileri en iyilerini yapmaya motive etmez ve daha iyi öğrenim veya performans sağlamaz. 

Öğretim yöntemlerinizi sürekli güncellemeye hazır olun: Sanal sınıfta "sınıfı okumak" yani öğrencilerinizin neler bildiklerini belirlemek zor olduğundan, kendi öğretim metotlarınızı sürekli olarak ayarlamak için formatif (biçimlendirici) değerlendirmelerinizi kullanın. Bu, öğrencilerinizin benimsemesini istediğiniz "gelişime açık zihniyet" davranışlarını modellemenin harika bir yoludur.

Dijital bir yeterlilik kaydı oluşturun: Öğrenciler artan yeterliliklerini fark ettiklerinde motivasyon da artırılabilir. Bunu şansa bırakmak yerine teşvik etmek için kısa aktiviteler oluşturun ? örneğin, eski bir çalışmayı alın ve bir "o zaman ve şimdi" karşılaştırması yapın veya düzenli olarak ziyaret edilip güncellenebilen basit bir çevrimiçi portföy oluşturun. Öğrencilerin yetkinliklerini doğuştan gelen yeteneklerle değil, sıkı çalışma ve doğru stratejilerle ilişkilendirdiğinden emin olun. Sonuç Olarak toplum olarak zor bir süreçten geçildiği, bu süreçte sabırla hareket edilmesi gerektiği ifade edilerek katılımcılara teşekkür edilmiştir. 

 

Çakır Mahallesi İstasyon Caddesi No 112 Sandıklı/AFYONKARAHİSAR - 0272 512 50 33

MEB © - Tüm Hakları Saklıdır. Gizlilik, Kullanım ve Telif Hakları bildiriminde belirtilen kurallar çerçevesinde hizmet sunulmaktadır.